Mindful Moments Yoga Online, er et sted du kan besøke når du trenger en pause fra hverdagens press og mas, for å ha egen tid for deg selv med yoga og mindfulness, fra hvor som helst, når som helst du måtte ønske. Denne nettsiden tar deg til en Youtube kanal der du finner gratis yoga videoer, se link under.  

Koble deg til din egen indre kilde med fred og ro gjennom yoga og mindfulness. Du finner videoer med fysiske yogaøvelser, bevegelse, flyt, meditasjoner i bevegelse, pust, yinyang, mindfulyoga, sittende meditasjoner og avspenning. For å styrke og mykne opp kroppen, og roe sinnet. Vi fokuserer også på å finne frihet både i kroppen og sinn. I alle videoene vil du bli guidet inn i det nåværende øyeblikket (mindfulness) for å gjøre yoga med en følelse av letthet og tilstedeværelse, uten å måtte prestere, eller å presse kroppen din, men heller gjøre yoga i ditt eget tempo og etter dagsform. 

Du finner også yogarelatert lesestoff her på dette nettstedet. Se også blogg. 

Denne siden vil kontinuerlig oppdateres med nytt materiale så sjekk inn regelmessig, abonner gjerne på youtube kanalen. Tusen takk! 

Det som er så flott med yoga, er at det ikke kun er en fysisk treningsform - for i yoga jobber vi helhetlig med kropp - sinn koblingen. Det å praktisere yoga regulært kan bringe mer ro i sinnet, så vel som å styrke og mykne, og balansere kroppen. Yoga kan også åpne øynene våre for et underliggende ønske om å leve mer naturlig og sunt, og mer i resonans med den vi egentlig er, og den vi ønsker å være. Yoga kan gi oss et sterkere behov for å kutte ned på det som ikke gjør oss godt, om det er usunne situasjoner, produkter, matvarer, mennesker, arbeidssituasjoner, livsretninger - yoga kan gjøre oss mer bevisst/mindful på hvordan vi lever, og på hvordan vi har lyst til og leve. 

 Praktiser yoga på nett 

 

FOR GRATIS ONLINE YOGA

Trykk link under

Om din yogalærer

Hei, jeg heter Vibeke. 

Som mange av oss, har jeg også hatt noen utfordringer i livet. Positive forandringer begynte å skje da jeg oppdaget yoga og mindfulness. Jeg kunne føle på mer ro og sunnere reaksjoner, sterkere kropp, og bedre, mer balansert energi. Jeg er lidenskapelig opptatt av å dele yoga, mindfulness og et mer helhetlig perspektiv på helse og livsvalg. Zen-coaching utdanningen, mindfulness coaching (2011) var egentlig starten på min yogiske reise. En kraftfull og viktig utdanning hvor jeg virkelig måtte gå i meg selv på en ekte og dyp måte. I løpet en slik utdanning får man også oppleve kraftfulle og ekte møter med andre medmennesker. Det var som å komme hjem.

Deretter ble det mediyoga-instruktør utdanningen, som gikk i dybden på pusten og terapeutiske øvelser, yinyangyoga lærer utdanningen som fokuserte på balanse mellom aktivietet/yang og hvile/yin, og min mindful yogalærer utdannelse som fokuserte mye på tilstedeværelse i øyblikket, dybde meditasjon, terpautiske yogaøvelser og buddhisme/mindfulness.

Jeg er også utdannet helhetsterapeut og veileder (terapeutisk retning) - England i år 2000-2002. Videre har jeg mye livserfaring og bred arbeidserfaring som miljøarbeider hvor jeg har jobbet med mennesker i alle aldre som har befunnet seg i forskjellige livssituasjoner. Jeg har lært enormt mye om meg selv og andre gjennom å jobbe med mennesker.

Jeg har en forkjærlighet for vinyasa-yoga, moving meditation, og yoga med flyt og bevegelse- med den viktige ingrediensen: tilstedeværelse og pust. Jeg elsker yogaens filosofi, jo mer jeg lærer, mer vil jeg lære, og mer skjønner jeg at jeg aldri blir utlært. Det er spennende å være evig yogastudent og lærer! Jeg er en kreativ person og liker variasjon, det gleder meg å skape nye sekvenser, tenke nytt, og det å tørre å tenke litt utafor boksen.Yoga og mindfulness har vært, og fortsetter å være min "medisin" når livet byr på sine sine utfordringer og jeg trenger "verktøy".

Jeg ønsker at du som deltaker og kunde skal få oppleve en avslappet atmosfære der du kan ta en pause fra hverdagens mas og tjas, droppe maska og føle litt på det å leve «her og nå» ta med deg den kroppen og dagsformen du har, se hva som skjer når du og din kropp begynner å utforske øyeblikket gjennom yoga og mindfulness.

Det er med denne erfaringen, bakgrunnen og kompetansen jeg tilbyr yoga og mindfulness coaching til deg som deltaker.  

Under finner du mer informasjon om yoga og mindfulness

Oppmerksomt nærvær.

Mindfulness 

Oppleve hele spekteret av tanker og følelser uten å dømme, uten å identifisere med sinnets fluktuasjoner (monkey mind) Du er ikke dine tanker og følelser. De er på besøk. Forsøk å være vennlig og aksepterende mot gjestene som er dine tanker og følelser. 
Du er ikke det som har skjedd med deg, du er uendelig mye mer...
Mindfulness stammer fra buddhismen og blir noen ganger omtalt som den moderne tids buddhisme, tilpasset oss i vestre del av verden.
Både gjennom MindfulYoga og mindfulness-coaching kan du komme i kontakt med din indre essens, kilden inne i deg som alltid er rolig og objektiv. 

Hva er yoga? 

Yoga i et nøtteskall, betyr = å stilne sinnets fluktuasjoner.    
Yoga kan forklares som en forening, forening av vårt lille, "ego-selv" med noe som er større enn oss selv, det tidløse og evigvarende.   

Regulær yogapraksis, praktisert med ro og tilstedeværelse, kan, som jeg selv har erfart, hjelpe litt på livets vei, med å finne flere øyeblikk av ro, mykere ledd, sterkere muskler, bedre balanse, mer klarhet, samt sunnere reaksjoner på ting som skjer rundt meg og inni meg. 

Med regulær yogapraksis kan du muligens oppleve mer aksept, i forhold til andre, deg selv, og i livet generelt. Du kan til og med komme i nærmere kontakt med din egen essens, din egen kraft og eget potensiale. Men det er du som må gå veien, finne dine egne svar, ingen lærer eller «guru» kan gjøre dette for deg, du må gjøre det selv, på din måte. Læreren kan vise vei, men du må gjøre jobben.

Det er ikke dermed sagt at når man begynner med yoga og selvutvikling at alt ordner seg og faller på plass. Det kan være både utfordrende og dypt, det kan til og med være en ensom affære. Man kan bli mer bevisst på hvordan man lever, hvordan man spiser, hva som er sunt for en, hvilke personer som er sunne å ha i livet sitt, med tanke på egen helse, både mentalt og fysisk. Vi kan begynne og sette grenser der man før ikke har turt, man må kanskje kjenne på modighet og tålmodighet. Det er indre reise. Og man må muligens være litt dedikert skal man få effekt av yogaens mange grener.  


Betydningen av AUM.

Aum er en lyd (ur-lyd) som brukes i mantra, eller chanting. Symbolet for AUM er ser du på tilhørende bilde. En ur-lyd som symboliserer det uendelige, det som er bortenfor sinnet og det fysiske. Aum symboliserer hele universet. Ved å gjenta AUM i mantrameditasjon kan man koble sinn og univers, koble det fysiske med det evige, det ikke- fysiske. Det finnes mange mantraer, de fleste mantraer i yoga-sammenheng starter med et AUM. For eksempel: AUM- shanti (shanti=fred) eller AUM shivaya (shivaya=ditt sanne deg) Eller at man gjentar AUM mange ganger (JAPA), eller et par ganger. Best effekt oppleves om man gjentar lyden mange ganger. Mange sier OM, eller bruker lyden OM. Om er vel egentlig vestens versjon av AUM.

Det er en dypere mening av bokstav-sammensetningen/lydene i AUM. Mer informasjon om AUM kan sees eller leses på nett. Sadhguru har bra spesielt bra informasjon om AUM, han finnes finnes på youtube og ellers på nett. 

Arjava 

Å være ekte og tro mot seg selv.

Hvordan dyrker vi Arjava/ektehet i vår yogapraksis?

Det være ærlig i din yoga og i livet ellers kommer fra å kjenne deg selv og hva du vet som er sant for deg. Når vi dyrker Arjava finner vår indre sannhet sin vei fra oss til de rundt oss, da skaper vi en mer aksepterende og avslappet atmosfære. Vår "ektehet" smitter over og kan inspirere andre rundt deg til å tørre å vise sin ektehet. ArjavaYoga ønsker at du skal finne hjem til deg selv, til å leve mest mulig i resonans med det som er deg. Når man virkelig begynner å forstå yoga som verktøy i livet, kan man begynne å skrelle bort lag for lag det som ikke lenger støtter din egen reise, din indre kreative flamme, man begynner å se tydeligere hva som står i veien for å leve livet med fullt potensial.

På det fysiske plan når det gjelder yoga har du da mulighet til å være ærlig med deg selv ved å respektere og lytte til kroppen din eller ignorere kroppens signaler. For eksempel, la oss si at du har begrenset bevegelse av hofteleddet, eller et annet ledd, du kjenner til svakheten, men trosser kroppens signaler ved å gå dypere inn i stillingen enn du kan, signaler som for eksempel skarpe smerter, ubehag, kompresjonsfølelse. Da går du mot Arjava. Du praktiserer Arjava/ærlighet om du da ikke forsøker presse deg selv over din grense. Om du tar det med ro, gjør yoga med tilstedeværelse, lytter til kroppen og tilpasser deg selv i stillingen, praktiserer du Arjava. Ved å være ærlig mot deg selv får du bedre effekt og opplevelse av din yogapraksis.

Når vi har kontakt med vår egen sannhet, kan vi på det mentale og emosjonelle plan lære å sette grenser, bli mer oppmerksom på det som ikke gjør oss godt og kunne stå sterkere i valgene vi tar. Vi blir mer tydelige ovenfor oss selv og for andre.

Prøv å koble deg på din egen sannhet så mye som mulig i ditt liv, da får du det meste ut av livet og din yogapraksis.